söndag 26 september 2010

Hej, jag heter Filippa

För mig är det självklart att vara feminist. I måndags när det stod klart att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen men inte Feministiskt Initiativ slog det mig. Jag lever i ett land där folk som vill protestera mot den nuvarande politiken hellre röstar på ett främlingsfientligt parti än ett feministiskt. Istället för rättvisa mellan könen, orättvisa mellan människor med utländsk bakgrund och människor med svensk bakgrund. Eller som det stod på FI:s valaffisch "Det är svårt för invandrare att få jobb. Hur tror du att det ser ut för invandrarkvinnorna?".

Jag är kvinna i ett av världens mest jämställda länder. Men när jag har gått ut gymnasiet, läst min utbildning på universitetet och börjar jobba kommer jag att tjäna mindre än mina killkompisar som gjort samma sak. I genomsnitt tjänar nämligen en svensk kvinna 4700 mindre i månaden än sina manliga kollegor.

Det är sådant jag vill skriva om. För att få ur mig min ilska över att behöva leva i ett patriarkalt samhälle och för att försöka påverka i den mån jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar