lördag 2 oktober 2010

Hard work



Det har varit en tuff dag. Jag jobbar extra på Wayne's Coffé varannan helg och idag hade jag och mina tre café-kollegor riktigt mycket att göra. Mina tre kvinnliga kollegor. Detta leder mig helt osökt (nej, det var såklart meningen) in på andra kvinnodominerande yrken. Förskolelärarare, sjuksköterska, älderevårdsbiträde. Vad är gemensamt för dessa yrken? Man utför tjänster åt andra. Man sysslar med människor som kan vara väldigt trevliga, men ofta väldigt jobbiga. Man måste vara empatisk, trevlig och omhändertagande. Men framförallt får man väldigt dåligt betalt. De här yrkena är samhällets stöttepelare, utan dem skulle hela systemet kollapsa. Men det som kvinnor gör är alltid lite sämre än de som män gör och därför är det dåligt betalt. Det är inte okej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar