torsdag 7 oktober 2010

The World's 100 Most Powerful Women


The World's 100 Most Powerful Women

Här har ni listan som Forbes har gjort. När jag lyssnade på brunchrapporten i P3 idag de tog upp listan, så jag tog mig en titt på den och hittade flera intressanta observationer.  På första plats:
Michelle Obama, USA's first lady under katagorin politik. Men hon har ju ingen makt alls! Visst, hon är gift med Barrack Obama som är president för en av världens mäktigaste nationer. Men jag tvivlar på att vara värdinna för diverse dinnerparties, bära fantasifulla kreationer samt lägga en sval hand på sin makes panna när hans tuffa arbetsdag har slutat ger en speciellt mycket makt. Plats fyra Angela Merkel och plats fem Hillary Clinton har däremot verklig politisk makt!


Plats tre: Oprah Winfrey.
I USA har Oprah otroligt mycket makt. Säger hon: läs den här boken så springer alla iväg till närmsta bokhandel och köper fem exemplar. Säger Oprah: omelett är gott ställer sig home-maker fruarna sig vid spisen och vispar ihop några ägg.

Plats 7 Lady Gaga och plats 9 Beyoncé
Två världsartister vars musik spelas överallt och lyssnas på av otroligt många människor.

Låt mig tolka det här på mitt eget lilla sätt. Enligt Forbes har en kvinna makt om hon:
  • Är gift med en rik man
  • Är på TV ofta
  • Kan få andra kvinnor att köpa saker
  • Har coola kläder
  • Är otroligt vacker
  • Sjunger bra
Men vad kännetecknar män med makt då? Inget av ovanstående skulle jag vilja påstå. Kanske istället saker som att man har uppfunnit något världsomvälvande, besitter en hög politisk position eller är högt utbildad. Det spelar däremot inte så stor roll om mannen är gift eller inte, vad han har på sig eller hur han ser ut. Tänk er motsvarande lista över mäktiga män. Jag tror inte att Kayne West eller Timaland hade kvalat in på topp tio.

Så hur mycket makt har dessa kvinnor egentligen? Kan de stoppa världskrigen? Kan de hjälpa världen att nå FN:s millenimål? Kan de stoppa den globala uppvärmningen? Svaret är nej. För de är bara mäktiga kvinnor, inte mäktiga män och däri ligger skillnaden. Därför placerar Forbes artister, visserligen bra sådana, i topp tio. För kvinnor har ändå ingen makt, so what's the difference?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar