onsdag 17 november 2010

Klinik

Idag fick jag vara med när tandläkarstuderande som går fjärde året hade klinik och tog emot riktiga patienter. Jag fick sitta med en kille som gjorde en rotfyllning på en patient och hjälpa till lite med att suga saliv och känna hur det kändes att fila i rotkanalerna. Det var faktiskt riktigt kul och killen jag satt med var väldigt snäll och pedagogisk. Men det jag aldrig har tänkt på förrens nu är att tandläkaryrket är ganska äckligt. Det sprutar liksom saliv...

På tandläkarutbildningen är det högsta betyg eller lokal antagning som gäller och de flesta på utbildningen är kvinnor. Det har dock aldrig talats om kvotering. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om kvotering. Det är en rätt svår fråga för det är klart att det blir roligare när det är relativt jämt fördelat mellan män och kvinnor, men det är ju samtidigt diskriminering mot dem som inte kommer in på grund av sitt kön. Så jag tycker förmodligen nej.

Jag som tandläkare
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar