torsdag 23 december 2010

Göran Hägglund, du gjorde mig jävligt förbannad

idag är det lille julafton, en dag som brukar fyllas av småpyssel och julmys. Jag har också haft det väldigt mysigt, tjuvsmakat lite på julmaten och slagit in klappar. Men så snubblar jag över en artikel som gör mig så himla förbannad. Jävla Göran Hägglund. Artikeln, för er som inte orkar läsa den (jag förstår er totalt), handlar alltså om att politiker inte kan lägga sig i barns uppfostran och "detaljstyra människors liv", det är föräldrarnas ansvar. Därför kan man inte lagstifta om att det borde finnas legogummor också och inte bara massor av gubbar, eller att det ska finnas genusundervisning i förskolan, för det är föräldrarnas ansvar. Men fatta att inget kommer att ändras om man inte lagstiftar om det!

Jag var inne på BR häromdagen och kräktes lite i min mun. Ni vet vad jag menar, på ena sidan rosa prinsessor, på den andra blåa actionmän. När min morbror gick in där och frågade efter en boll så undrade expediten om den var till en pojke eller en flicka. En boll! Om vi inte lagstiftar kommer det alltid att vara såhär. Vi ska inte tro att vi är "fria" människor för att leksakerna ser ut på det här hemska viset. Istället för att staten fixar utbudet till något bättre, som exempelvis lagstifta och på så sätt tvinga lego att tillverka produkter med jämn könsfördelning, så är det företagen som "detaljstyr" våra liv och bestämmer hur leksakerna ser ut. Det är alltså kommersiella intressen som upprätthåller den här sneda könsfördelningen och otroligt dåliga genusmedvetenheten i våra leksaksbutiker. Och eftersom de flesta föräldrar fortfarande spenderar miljoner i butikerna på pojk eller flickleksaker varje jul kommer det alltid att se ut såhär. Om vi inte lagstiftar mot det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar