lördag 18 december 2010

Snart jullov

Men  det bästa av allt är att mitt fruktade slutprov i fysik har blivit uppskjutet till efter lovet! Det blir till att plugga hela lovet, men jag är ändå så otroligt glas och lättad, det känns jättebra. Varför göra något idag om du kan skjuta upp det till imorgon visst?
Men juletider är också slappetider, iallafall efter själva julen när allt stök är över. Då är det ju dags att titta på film. Om ni vill se en bra film, alltså en film som inte är nedsmutsad av patriarkatet och sexismen, så ska ni använda er av Bechdels test. Kriterierna är: 1.det måste finnas minst två kvinnor i filmen som 2. pratar med varandra om 3. något annat än en man. Tänk efter. Det är inte många filmer som uppfyller de här punkterna!De flesta filmer uppfyller väl punklt nummer ett, men till punkt två och tre når förvånansvärt få! T.ex storfilmen Avatar som jag älskade. Den har två framträdande kvinnluga akraktärer, hon blå snyggingen och Sigourney Weavers forskare. Men det finns inte ett enda samtal kvinnor emellan! Här kommer iallafall tre filmer som klarar MVG på Bechdels test:

1.

Jag har inte sett filmen än, men jag har läst boken och den kan jag iallafall rekommendera, så jag hoppas att filmen är lika bra!
2.



En film om ett lesbiskt par, deras barn och barnens spermadonator.
3.

Komedi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar