tisdag 11 januari 2011

Dags för lite filmaffischsanalys


 Här ser vi en filmaffisch som befäster de traditionella könsrollerna något oerhört. Men vad kunde man vänta sig av Disney? Något nyskapande? Knappast! Det finns så oerhört mycket man blir arg på i den här bilden. Mannen är aktiv, kvinnan är passiv. Mannen kastar upp någon flashig grej i luften och visar samtidigt sina muskler och sin oerhörda styrka och skiklighet ("jag gör något oerhöört viktigt. jag kastar nämligen upp en cool lysande grej i luften). Kvinnan håller om honom med ett stadigt grepp ("hjälp mig, jag är bara en svag liten flicksnärta") samt tittar in i kameran med en sexig blick för att behaga publiken ("mmmm, du får genast lust att se filmen för att se mer av min sexiga kroppp"). Mannen jobbar alltså för ett personligt mål medan kvinnan jobbar för att göra det gött för alla andra.
Tron Legacy 3D
Alltså får jag inte speciellt stor lust att se filmen av att kolla på affischen. Dessutom klarar den bara ett av Bechdel's test kriterierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar