tisdag 18 januari 2011

Den bittra sanningen och varför inga killar kan cry me a river

Idag fick jag tillbaks det. Fysikprovet. Och mitt slutbetyg. Jag ska inte klaga, det blev inte det sämsta men inte det jag hoppats på heller. Jag fick VG. Men mitt missnöje kan te sig blekt mot vissa andras. Jag är säker på att många kände för att gråta ögonen ur sig. I sådana situationer är det skönt att vara tjej. För vi kan böla så mycket vi vill utan att mågon kallar oss bögar. Det är inget konstigt. En kille som gråter är ju lite fjolligt. (OBS EJ PERSONLIG ÅSIKT UTAN ALLMÄN UPPFATTNING) Detta har ju såklart med de förväntningar och normer som råder i samhället och de könsmallar vi stöps in i från födseln. En kille som mår dåligt får vänta tills han befinner sig i hemmets lugna vrå och gråta ut i ensamhet. Å andra sidan får han ju högre lön för lika arbete och har högre status i samhället så man kan ju fråga sig vem som har det värst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar