söndag 16 januari 2011

Easy A




Idag har jag sett den här filmen, och ni gissar rätt när ni tänker att det inte är min favoritfilm genom alla tider. Affischen säger ju en hel del. Filmen handlar om den anonyma 17 åringen Olive (i klassisk Hollywood-anda spelad av den i verkligheten något äldre Emma Stone) som råkar sprida ut ryktet om sig att hon har "lost her V-card". Det som står på lappen hon håller i, att hon förstörde sitt fläckfria rykte, betyder alltså att folk nu tror att hon har haft sex. Jag vill bara klargöra, filmen utspelas inte i Afghanistan eller Vatikanstaten utan i Kalifornien.

Först blir hon poppis (äntligen lägger killarna märke till mig, yes!) men ryktet eskalerar. Först hade hon blivit av med oskulden, sedan säljer hon sex för pengar. Vi får se hur hon iscensätter ett ligg  med sin bögkompis på en fest för att han ska slippa bli trakasserad och hur han blir hyllad som en hjälte efteråt medan hon bara får sneda blickar. Men det är endast så kritisk filmen blir till de sjuka normer som råder i samhället.

När Olive berättar om sin hemska situationen för sin mamma berättar mamman att hon hade ett liknande rykte när hon var i samma ålder fast det var sant. Hon låg runt mycket för att hon hade så dåligt självförtroende innan hon träffade Olives pappa. Men som tur var är Olive fortfarande oskuld och dessutom träffar hon sin drömprins och allt ordnar sig.

För att sammanfatta filmens värderingar:
  • Tjejer har sex för att de har dåligt självförtroende
  • Tjejer gör vad som helst för att få killars uppmärksamhet och de vill hellre ses som "hon med de stora brösten" än "hon den intelligenta"
  • Tjejer måste skaffa en pojkvän för att bli lyckliga
  • Jag tror också att meningen med hela filmen är att Emma Stone ska ha så lite kläder på sig som möjligt
Jag kan dock inta neka till att jag skrattade till då och då i biosalongen men här ute i verkligheten känns den här filmen inte som något att ha alls. Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar