måndag 10 januari 2011

Män

Jag kom att tänka på en sak. För ett tag sedan fick jag höra om en mycket sympatisk och snäll man. Han jobbar på ett äldreboende och röstar på feministiskt intiativ. Gud vad jag tycker om honom, vilken underbar man, tänkte jag när jag fick höra detta. Men det finns ju hundratalskvinnor som arbetar med precis samma sak och kanske röstar de också på FI. Varför då imponerar jag då denna man så himla mycket? Jo, just för att det är en man. Han har genom sitt traditionellt kvinnliga yrke och val av parti gått ner från sin mefödda maktposition en man har till kvinnornas nivå. Därför får han extra cred för sitt arbete. Något som är värt att tänka på när du blir imponerad av en snäll man inom exempelvis sjukvården. Det finns tusentals kvinnor som gör precis samma jobb men inte får någon extra-cred.

Vi ska inte börja tala om vårdsystemet för då blir jag bara så förbannad. Men denna bilden säger ju en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar