tisdag 1 februari 2011

Prostitution handlar inte om sex

Det finns så många otroligt bättre sätt att vakna än att bli förbannad av idiotiska inlägg i prostitutionsdebatten. När jag borstar tänderna i godan ro slår jag på radion på P1 och får höra detta. En man som blev räddad av horor. Personligen har jag fått mer än nog av myten om den lyckliga horan som mer än gärna säljer sin kropp till stackars olyckliga män och på så sätt får dem att må bättre. Dessutom har ju alla män som blir nobbade på krogen (läs fula) eller män med funktionshinder en möjlighet till lite rajtan tajtan och omkringrullande i sänghalmen.
Ett utbyte av tjänster mot betalning mellan två samtyckande vuxna? Skulle inte tro det. Ett sätt för män att bli maktberusade genom att köpa en annan människa? Ja absolut. Detta handlar inte om sex. Detta handlar om makt. Jag tror inte på myten om den lyckliga horan. Jag tror på sanningen om den före detta utnyttjade/ drogberoende/ kidnappade från Östeuropa/ livströtta /”prostitution är min enda väg ut från fattigdom” kvinnan som ger torskarna vad de vill ha: en kort stund av känslan att de befinner sig i total kontroll och absolut överläge. Detta gör kvinnan inte av fri vilja, utan för att hon befinner sig bortom det stadiet där den fria viljan styr.
Några tips till vad alla deprimerade män därute kan göra istället för att köpa en annan människa:
·         Läs en bok
·         Gå en promenad
·         Prata med en vän. Har du ingen prata med en familjemedlem. Har du ingen prata med en hund. Har du inget av det så skaffa någon genom valfri internetsida/ kyrkogrupp/intresseorganisation/annat exempel ni själva kommer på.
·         Besök en psykolog, det kostar kanske till och med mindre än en hora.
·         Blir du nobbad på krogen: testa speed/internet/blind dejtning.
·         Är du funktionshindrad tror jag inte det är ett hinder för att ha sex. Jag har sett flera dokumentärer om funktionsnedsatta som är lyckligt gifta.

Det finns så otroligt mycket mer man kan säga om detta, t.ex. kan man ju fråga sig varför det ska vara en kvinnas jobb att få en man att må bättre oavsett mot betalning eller inte. Men den diskussionen kan vi spara till en annan gång.
Den obligatoriska "skobilden" som alltid visas när det talas om prostitution måste jag ju ha med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar