tisdag 15 mars 2011

Fotbollsbarbie

I sommar är det dags för Fotbolls-VM i Tyskland! ”Va!” tänker ni ”vadå för fotbolls-VM, vad jiddrar hon om?” Det ska jag berätta för er. Det är fotbolls-VM för damer nämligen. Och damfotboll är ju så jääävla kass, kärringar som inte kan spela överhuvudtaget, det är inte ens samma sport som herrfotboll, så dåligt är det. Jag hoppas att ni förstår att detta inte var min personliga åsikt, utan typ alla andras. Själv så älskar jag damfotboll, inte för att jag någonsin tittat aktivt på det eller kan någonting om fotboll överhuvudtaget, utan mer av ren principsak.

Men det var inte detta jag skulle skriva om. Det var att det har tillverkats nya Barbies för att uppmärksamma fotbolls-VM, en som föreställer anfallaren Birgit Prinz och den andra landslagstränaren Silvia Neid. Men dockorna liknar ju inte precis sina förlagor utan har lika smal midja, långa ben och stora bröst som alla andra Barbies och inte en tillstymmelse till atletiska fotbollsvader. Så har återigen ett sjukt kvinnoideal introducerats till alla våra småflickor. Detta för ju oss right back to the eighties, 1989 närmare bestämt, då EM-segrarinnan Tyskland vann en kaffeservis.
Slående likhet? Nja, knappast. Och dessutom har dom gjort Barbie-Silvia minst tio år yngre än originalet. Så kvinnor får inte åldras heller, ja men det var ju bra att veta. Tack Mattel för att ni förklarar det för alla små flickor därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar