fredag 17 juni 2011

Sommarlov!

Japp, det är sant som dom säger. Äntligen är det värsta pluggåret i mitt liv (hittills he.he.he) över! Brudarna ocj jag firade genom att käka lunch tillsammans.
Fedaste gänget <3
Efter att vi ätit upp och diskuterat djupa, filosofiska frågor gick jag hem, helt slut i rutan. Det var inte som att jag gjort något jobbigt idag heller, bara gått upp, snyggat till mig, fått mitt betyg och ätit mat. Upprörande sexism har jag faktiskt också lyckats undvika för en gångs skull! Så det måste vara ett helt läsårs trötthet som tar ut sin rätt. Men jag behöver ju inte göra något alls för en gångs skull, så jag slog mig ner i mammas lyxiga fåtölj med fällbart ryggstöd och läste boken jag håller på med just nu:
Sen vaknade jag en och en halv timme senare, helt förrvirrad. Vad är det jag har glömt att plugga på nu? Efter ett ögonblicks förrvirring insåg jag att jag inte behöver plugga på något på två hela härliga månader och kände mig jättelycklig. Dock fortfarande väldigt trött. Jag är faktiskt väldigt imponerad över att jag lyckades somna medan jag läste Äta djur eftersom boken ofta är väldigt äcklig. Just nu till exempel beskriver Jonathan Safran Foer hur det går till när en ko slaktas. Nästa mening är lide äcklig så känsliga läsare varnas! Tydligen är det inte ovanligt att kossan är vid medvetande genom en stor del av slaktprocessen, när den hänger i ett ben för avblödning, när benen klipps av (då försöker de klättra upp på väggarna i panik) och fram tills den klyvs på mitten. Till detta somnade jag, vilket säger en hel del om hur trött jag är.

Vad tycker jag om boken då? Jo, det är inte precis lättsam feelgood läsning för hängmattan. Snarare som att läsa manuset till en av Saw filmerna. Otroligt äcklande med andra ord. Jag känner mig väldigt duktig som läser den iallafall. Har den övertygat mig att bli vegetarian? Ja, psykiskt, men inte rent praktiskt. Åt faktiskt laxspett så sent som för några timmar sedan. Varför är jag inte helt övertygad? Dels är det gott. Men framförallt: Jonathan Safran Foer lever ju i USA och beskriver köttindustrin där. Eftersom jag alltid äter svenskt kött tänker jag att det inte kan vara lika för jävligt här. "Ohhhh fy faaaan, fy faaaan vad äckligt. I USA är de ju helt sjuka i huvudet. Skönt att jag bor i Sverige". Hoppas att min tes om fin djurhållning och glada, svenska kossor stämmer. Det tar ju dock inte bort den enorma klimatpåverkan köttindustrin har.


Grattis till sommarlovet allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar