torsdag 1 september 2011

Religion A

är mitt nya ämne i skolan. Som jag berättat tidigare är min lärare tidigare FN-soldat och kör upprop military-style "Jag läser era namn så säger ni ja kort och tydligt". Det kan jag väl stå ut med. Men jag blev lite besviken. Vi fick en läxa att läsa i boken, en bok som förövrigt ser ut såhär:

Två manliga författare---> mansdominerat.
I den ska jag alltså läsa 20 sidor. Men så börjar mitt feministhjärta bulta. Äntligen en sida som tilltalar mig:




Jag tycker det är sjukt intressant med de för-patriarkala religionerna där det fanns massor av coola gudinnor. När jag var liten var jag exempelvis helt besatt av asagudadinnorna och de grekiska gudinnorna, där kan vi snacka om power-kvinnor, lite som en förhistorisk version av Spice Girls. För övrigt har Liv Strömquist gjort en asbra serie på detta tema "Dom som sa hora- en serie om den babylonska skökan" som handlar om hur de kristna försökte krossa gudinnor som fortfarande tillbads genom att kalla dom för hora. Den serien kan ni läsa i Einsteins fru.

Men åter till ämnet. Ska läsa tjugo dryga sidor i mansreligonboken. Så kommer de två sidor som jag ändå blev lite sugen på att läsa. Min lärare bara " de här sidorna kan ni hoppa över för jag tycker bara det är onödigt" Ameh ååååhhhhhh.

PS. tycker ni att jag ändrat min bloggstil lite? Isfall är det för att jag läser topp tio bästa bloggar, Kakans blogg, och hennes språk är så fantastiskt så jag härmar lite, hoppas det inte gör nånting DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar