söndag 2 oktober 2011

Brokeback Mountain

Vad gör Filippa när hon har lite tråkigt och är ensam hemma? "Jo, jag kanske ska ta och se världens sorgligaste film" Så jag sätter på Brokeback Mountain. Och bölar ögonen ur mig. Fy fan att det får lov att vara så sorgligt. Lite spoilervarning på detta, men alla har väl redan sett den. Alltså, Jack och Ennis älskar varandra mest av allt i hela världen, MEN dom kan aldrig säga det till varandra! På grund av hela världens homohat så hatar dom sig själva så mycket att dom inte kan uttrycka sina känslor. Det är därför det blir så himla sorgligt när dom kysser varandra för då säger dom liksom allt dom inte kan uttrycka med ord. Jack är ju dock ganska modig, han säger saker som att han saknar Ennis för mycket, att han vill att de ska bo tillsammans. Men Ennis blev tvingad av sin pappa som nioåring att stå och titta på en dödsmisshandlad man som hade levt just på det sättet. Han är rädd för och hatar sina egna känslor, nu ska jag lära er ett fint ord för det: internaliserad homofobi. Det är därför de tar avsked genom att slåss efter att ha hookat första gången, de hatar sig själva så mycket för att de älskar varandra och därför måste dom slåss för att rationalisera och få ut ångesten.

Men den som blir misshandlad till döds är inte Ennis som är mest rädd, utan Jack. Här sätter Filippa ner foten och säger: ursäkta mig men FÖR SORGLIGT! Dom kunde ju aldrig säga I love you, dom träffades bara nån gång om året, dom levde i konstant rädsla och konstant saknad. Kort sagt: allt var redan för jävligt. Men så var en av dom tvungen att dö också!



Dags för en lite feministisk analys på den här filmen. Den klarar ju inte Bechdel's test, men jag tycker att det är okej eftersom det är en kärlekshistoria mellan två män, så den får plus på HBTQ-kontot istället. Samt att den innehåller två jättefina och nyanserade kvinnoporträtt av Ennis och Jacks fruar. Skulle vilja avsluta med ett citat från världens bästa bloggerska Kakan:

Jo för att det måste va manliga, de måste utstråla manlighet, för annars kan de ju passera som bögar och det är det värsta en kan va för bögar är ju nästan som kvinnor och kram kvinnohatet är det största hatet på jorden. Ni som tycker jag snackar skit kan sluta läsa HÄR och gå till en annan blogg eller kanske nån nazisthemsida. Jag har rätt och har en utvecklad analys kram.


Word. Se Brokeback Mountain, om ni inte redan gjort det, men obs håll någon i handen. Och tänk inte på att Heath Ledger är död för då blir det ännu sorgligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar