onsdag 26 oktober 2011

Gästblogg!

Nu kommer det som ni alla har väntat på: ett gästbloggsinlägg av min fantastiska, feministiska blodssyster Maja. Varsågoda och njut:
Dagens samhälle har tagit utseendefixering till en helt ny nivå: översexualisering. Vart jag än tittar i det kommersiella Sverige finns det nästan alltid en anspelning på sex. Uttrycket ”sex säljer” har gått till överdrift och det vore skönt om detta kunde upphöra snarast, innan fler personers självkänsla har sjunkit till botten.
  Det finns så otroligt stora påtryckningar om att en ska se sexig ut och hålla på med sexiga fritidsaktiviteter. För att exemplifiera: träna på gym så en håller kroppen tight och attraktiv enligt dagens gällande normer, modeblogga och lägga ut bilder på sig själv där posen närmast ser ut som en sexuell invit. Detta är en effekt av reklamaffischer och Tv-reklamer som mer än gärna visar lättklädda, smala, lockande kroppar, då köper du måhända varan i tron om att du ska få en lika lockande kropp. Som samhället är uppbyggt idag köper en inte bara en vara för skojs skull, utan en känner en press på sig: dina prylar visar nämligen vem du är.
Den kommersiella användningen av detta kryper även lägre och lägre ner i åldrarna. Konstnären Eva Carbines berättar för Nyhetsmorgon i TV4 att hon skulle köpa en klänning till sitt barnbarnsbarn som skulle fylla fyra, expediten som jobbade i affären tog fram en klänning och sa att ”den är söt och sexig”. Eva sa då ”hallå, hörde du vad jag sa? Klänningen är till en liten flicka, ska hon behöva klä sig sexigt…” och där har jag ett svar till dig Eva: nej, absolut inte. Pressen som finns på att vara sexig trycks mest på personer av det kvinnliga könet, från dagisålder och uppåt.  Detta beror på att vi lever i ett patriarkalt samhälle där pojkar uppfostras till att ta för sig och där flickor försöker få uppmärksamhet genom att vara behagfulla och till lags. Därför är en som flicka ofta ganska osäker på sig själv, som flicka möter en personer dagligen med förutfattade meningar om att en är ansvarstagande och snäll. Då behövs det inte ytterligare ett krav och det borde definitivt inte vara att en ska ha sex-appeal, särskilt inte när en är fyra år gammal. Jag tror att Eva Carbines håller med mig, efter incidenten i affären fick Eva en idé att göra en pendang på Reuterswärds ”Non Violence”. Hennes skulptur föreställer, istället för en revolver med en knut på, en penis med en knut på. Hon har döpt sitt verk till ”Temperance” som betyder måttlighet och verket är en protest mot översexualisering. Det är alltså inte en protest mot det manliga könsorganet och om man inte bidrar till sexualiseringen behöver man inte känna sig träffad. Carbines ville skänka ”Temperance” till FN de tar dock inte emot gåvor, men hon skulle gärna vilja ha den på en plats där den syns. Det tycker jag är en bra idé, påminn alla om måttligheten!
Någon av er som läser kanske tänker: ”Låt mig få klä mig sexigt! Jag har valt det själv, det är min egen fria vilja!”. Klart att en ska få klä sig som en vill, men är det verkligen av fri vilja? Är det inte för att samhällets normer och ideal som exponeras för dig dagligen?
Det har funnits företag som har erbjudit bh:ar till små flickor och skylt det på att det fanns en efterfrågan. Vilken liten flicka kommer på tanken att hon ska ha på sig bh helt på egen hand? Nej, jag tror det beror på att en exempelvis ser vuxna kvinnor i musikvideor med liknande på sig och pojkarna i ens egen ålder säger att de tycker att hon är ”snygg”. Pojkarna vet nog knappast vad de talar om, det är något de har hört att en ska tycka, men som liten flicka är man redan beroende av det motsatta könets bekräftelse. Därför vill man ha på sig en likadan bh som kvinnan i musikvideon.
Jag tror att en blir skadad av sättet media använder sex för att sälja. Jag tycker det är sjukt och perverst att detta även drabbar små barn. Jag tror inte på censur, men att skydda personer i alla åldrar från att exponeras för sjuka ideal och sexighet betraktar inte jag som censur. Jag betraktar det som en mänsklig rättighet att inte få en bild eller film upptryckt i ansiktet som i grund och botten säger: ”Du borde se ut så här, men det är lugnt om du inte gör det just nu för du kan köpa den här varan. Då blir ditt liv garanterat bättre och du blir sexig som in i det!”. Kära medmänniskor, låt inte något sånt här förstöra er. Att vara sexig är, som Carbines menar i intervjun med TV4, ingen karaktärskvalité. Om ni känner att ni tyngs ner av att ni inte är sexiga och inte kan sluta tänka: ”ÅÅH, de där skorna måste jag köpa så min rumpa blir så där fast och liten som kvinnan i reklamen!”, släpp det. Att ha en liten och fast rumpa kommer aldrig någonsin bli en av dina bästa egenskaper, jag lovar att du har djupare karaktärskvalitéer än så. Det är bara ett sätt från reklamens värld att utpressa dig till att köpa deras vara. Låt det inte bita på dig.
xoxo

Maja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar