tisdag 1 november 2011

Godmorgon

Sov ena goa tolv timmar, dock lite kallt i rummet fast vi bett hyresvärdarna höja värmen. Ska strax gå till deras kontor och spänna ögonen i dom. Sen klev Mimmi och jag ut och strosade över i gatan i den mycket snygga kombinationen mjukisbyxor och boots. Där ligger ett mysigt bageri och vi köpte brötchen (bullar) fortfarande varma från ugnen! Lyx! Solen skiner också.

Kollade twitter och såg att många skrivit om Horace Engdahl idag. Läste Fabian Kastners recension i SvD och kom fram till att jag nog är en sådan människa Horace hatar allra mest:

Horace Engdahl har helt enkelt tuffat till sig lite. En något senkommen tonårsrevolt kanske, men jag gillar det. Det är ett lyckligt uppror. Engdahl ger slängar åt feminismen och det politiskt korrekta, yster som en kalv på grönbete. ”Den moderna kvinnan” är ett bekymmer. Hon som först onödigförklarat mannen och sedan vill bjuda in till förhandlingar om ”hur vi skall ha det med kärleken”. Glöm det, fräser Horace. ”Kärleksord tål ingen ideologikritik.”



Men det där med bloggar och sånt kan han inte riktigt förlika sig med. Han jämför dem med tonårsflickors telefonsamtal. Timslånga utbyten av trivialiteter som bara syftar till att upprätta en symbios med publiken. Inte som i den riktiga offentligheten, där skiljelinjerna mellan Du och Jag blir tydliga. ”Ungdomarna håller sig helst för sig själva, därför att de, så snart de kommer in i rummet där de vuxna sitter, blir medvetna om sina löjliga drag.”
Tack för den Horace! Och vad fräscht Fabian att du gillar Horace något sena tonårsrevolt, fin gubbgemenskap där. Horace, du bor ju i Berlin, men staden är ju lide stor så risken finns ju att vi inte stöter på varandra nu när jag är här. Men ser jag dig sitta på ett café och rynka din intellektuella panna, då är det jag som går in och tar ett allvarligt snack med dig!

Planen för idag är att gå på Checkpoint Charlie museet samt inhandla lite grejer till lägenheten. Kram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar