lördag 21 januari 2012

Jobb

Godmorgon ganska tidigt denna lördag. Idag ska jag jobba. Tycker faktiskt mitt jobb är riktigt kul. Har ju gjort det i snart tre år. Jag ska inte klaga , men trots min "långa" erfarenhet är ju min lön relativt kazz. Inte papperslös-flykting kass såklart. Men vill ändå klaga lite. Hotell och restaurangbranschen, dålig lön, samma avtal för alla, ett yrke många fastnar i på väg till något större som dom inte riktigt kommit på vad det är än. Förlitar sig på dricks vilket i förlängning innebär, var överjävligt trevlig så tjänar du mer pengar. Visst, på restaurang ger väl i princip alla 10% för det är kutym. Men icke så på café, visst, vissa dricksar, men de flesta tar glatt de två kronor de får tillbaka och stoppar i plånboken igen. Och jo det förstår jag när en latte kostar 38 kr från början.

Sen tycker jag att visst , det kunde varit bättre för oss cafébiträden med värkande fötter och ömmande kinder, men kolla på kvinnodominerade yrken som lärare och sjuksköterska. Dålig grundlön, dålig löneutveckling. Också som körsbäret på toppen av grädden skuld till CSN. Fy fan.

Så det blir en dag med:
Hej, ler, vilken storlek, ler, något annat, ler, det blir 72 kronor tack, ler, tack, tack själv, ler idag.
Ha en fin lördag!
Obs denna har jag gjort, fin va va va!!???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar