måndag 6 februari 2012

snowingluxuryjoyfallingfromthesky

Hej vänner, det var ett litet tag sedan, jajamänsan. Har varit busy woman. I fredags var det Rebecca och Fiona på Babel, är fortfarande varm i hjärtat. Så grymma. Och jag har alltså tagit Fiona i handen. Då stod längst framme vid scenen.Sen började folk djura sig och försökte pressa ihop min kropp till ett litet paket. Då gick jag längre bak för lite dancingspace satt säga. Ah men helt fantastiskt var det.

Såhär såg jag ut


Såhär såg Rebecca och Fiona ut

Och obs, Victoria Tinggren som spelade före, gryyyym DJ!!!

På lördagen var jag ett vrak, men gick ändå och jobbade samt besökte på kvällen trevlig födelsedagsmiddag hos min kusin som fyllt 20, grattis Martina!<3 Söndagen segade jag mig igenom. Idag har varit en kamp. Liksom varje dag, kampen systrar, är det viktigaste. Somnade lite på fysiklektionen, dåligt eftersom jag satt längst fram. Lätt för läraren att märka det då liksom.

Så, nu har jag babblat lite, dags att dissikera patriarkatet. Numera har jag estetisk verksamhet, drahma, på måndagmorgon. Klockan 08.05. Så först är en lite trött, men sen kommer en igång riktigt bra faktiskt. Hursomhelst, tjejerna är flest i gruppen men det är de få killarna som river av flest applåder och skratt när vi gör improvisationer. De vågar satsa mer, ta mer risker, ta ut svängarna, än tjejerna som är mer tillbakadragna. En naturlig konsekvens av patriarkatet. Tjejerna är ju dock sjukt roliga, vissa har en enorm komisk tajming. Roligare än samtliga killar ihoplagda som medverkar i parlamentet till exempel. Detta får de dock inte så mycket uppskattning för. Jag flabbar ju förstås ashögt för att väga upp.


Ett annat patriarkalt mönster som upprepade sig på dagens lektion var det här med att när killar sätter på sig en kjol, eller kanske bara en peruk, eller om dom är riktigt crazy ett par, håll i hatten, skor MED KLACKAR! Då blir det instant comedy. Idag skulle vi i grupper göra improvisationen "familjemiddagen spårar ur". Där fanns rollerna:
struliga tonårstjejen
tankspridda mamman
det-var-bättre-förr morfadern
nu-har-vi-det-väl.-trevligt pappan
snålgrannen som bjuder in sig själv.

Många tjejer briljerade som pappa och morfar. Men när två av killarna spelade tonårstjejen ojojoj. En av dom pratade med extremt pipig röst=kul. Den andra drog upp sin tischa till en magtröja och poserade skojsigt "sexigt". En annan grej bara killar kan göra, driva med sin egen kropp. När en tjej tar av sig tröjan/ visar hud, blir hon ett sexobjekt, något snyggt att vila blicken på. När en kille tar av sig tröjan blir det skönt grabbig asgarvs-stämning. Jag har nog bloggat om detta förut? Men jag tycker att det tål att nämnas igen.

Vad beror då allt detta på?
1. att vi lever i en kultur där kvinnokroppen är en handelsvara, direkt eller indirekt, som andra (läs män) kan exploatera och göra profit på.
2. könsmaktsordningen gör det roligt när män kliver ner från sin maktposition, i klär sig rollen som "kvinna" och förlöjligar den.
3. könsmaktsordningen gör att när kvinnor i klär sig rollen som "man" blir det en förskjutning i balansen eftersom det kliver uppåt i patriarkatets hierarki. det kan bli kul, men är också alltid lite hotfullt och farligt.

Ni vet alla hur mycket det boostar ens ego att få ett riktigt asflabb när en gör nåt kul. ni vet alla hur grymt det är att skratta i grupp. Vilken pepp och (gillar inte riktigt detta ordet menmen) självkänsla en får när en river av ett riktigt uppskattat skämt. När killar systematiskt får denna kick mycket oftare än tjejer, är det ju inte så himla konstigt att de fortsätter att spexa som ingenting. Som vanligt handlar det inte om att tjejuurrr, ni måste ta mer plats!! Utan, killar, ni måste ta mindre plats.

Ett annat tips exklusivt för er brudar: umgås mycket i kvinnoseparatisktiska grupper! Då uppstår inga könsrelaterade hierarkier och förhoppningsvis kan ni flabba riktigt mycket. Samt leta upp goa killar som fattar att ni är asroliga och inte automatiskt tycker att er fitta diskvalificerar er från att besitta komisk talang. undvik exempelvis den här mannen:

tack, men nej tack, kram och ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar