söndag 22 april 2012

Jämställdhet i politiken

Glad söndag!

Tänkte lite på det här med jämställdhet i politiken. I fredags när jag satt och försökte få liv i min ynkliga, förkylda kropp genom att käka lite frulle höll jag på att sätta allt i halsen när jag fick syn på detta på Sydsvenskans ledarsida:
 Nu har vi fått en ny försvarsminister som heter Karin Enström. Hon är moderat och kvinna. Nu väger alltså vågskålen (ding-ding-ding-ding) över på kvinnornas sida i regeringen, dom är tretton och männen elva stycken. "HERREGUD" tänkte Svenska Dagbladet "VI MÅSTE RINGA UPP GUDRUN SCHYMAN OCH BE HENNE KOMMENTERA DETTA" Ja hallå detta är Gudrun Schyman, sa kanske vår älskade, tappra, ständiga feministiska förkämpe när Svenskan ringde. Vad Gudrun exakt sa, enligt Sydis som i notisen ovan återger valda delar av intervjun, är att detta var "alldeles utmärkt" och att hon nämnde "målet om jämställdhet" och berömde regeringens könsfördelning.

Nu följer min föreställning om vad som hände när den som skrev notisen ovan läste Gudrun Schymans kommentar i Svenska dagbladet.

När Sydsvenskans skribent läst detta får hen flippen och blir jätterädd. Änglarnas trumpeter ljuder i hens öron. Apokalypsen är nära. Hen kan riktigt känna hur skrivbordet skakar. För jämställdhet är väl inte att det sitter två fler kvinnor än män i regeringen? Jämställdhet är väl att det sitter exakt precis lika många män och kvinnor i regeringen? Jämställdhet är väl femtio procent? Fifty-fifty? Självklart inte när det gäller föräldraförsäkring, där ska ju var och en få bestämma själv, jo jag tackar mitt liberala hjärta, nämen oj nu glider jag visst iväg i tanken, Gudrun var det ja. Gudrun. Gudrun. G-u-d-r-u-n. Efter att skribenten tänkt denna tanke skulle du förmodligen, om du suttit bredvid hen vid detta tillfälle, sett ett ljus tändas i vederbörandes ögon. En millisekund efter att du sett denna lilla ljusglimt hade du förmodligen hoppat till av skräck. För det är då hen antagligen stämmer upp i detta hjärtskärande skri: GUDRUN SCHYMAN HAR INTE SAMMA UPPFATTNING OM JÄMSTÄLLDHET SOM JAG! GUDRUN SCHYMAN TYCKER ATT JÄMSTÄLLDHET INNEBÄR TJUGEFYRA KVINNOR OCH NOLL MÄN I REGERINGEN! DETTA ÄR EN SKANDAL!

Skriet klingar av. Skribentens blick är fylld av beslutsamhet. Hen slår upp locket på datorn och börjar febrilt knattra ner några väl valda ord om Gudrun Schymans syn på jämställdhet. Och det är nu det går upp för dig.  Du sitter där, på en kontorsstol brevid skribenten, kanske har du till och med en kopp kaffe i handen. Och allt bara faller på plats. Pusslet blir lagt. Polleten trillar ner. Du känner igen personen som så febrilt hamrar på tangentbordet. Det är ju Pär Ström! Eller, som jag föredrar att säga, han-som-inte-får-nämnas-vid-namn. "Hej på dig din gamle jämställdist" kanske du hade sagt då "så det är här du är medan du tar en lite paus från Genusnytt?" Pär Ström bara mumlar till svar. Han är väldigt upptagen med sin lilla notis om Gudrun Schymans skeva syn på jämställdhet. "Kanske lika bra det" tänker du och smyger därifrån "ofta jag hade velat prata med honom". Ett tag så funderar du på att hälla ut ditt kaffe  över Pär Ströms tangentbord. Om du gjorde det eller inte tänker jag såklart inte avslöja här.

Jag vill avsluta detta inlägg, där jag återger en hypotetisk version av händelserna bakom notisen "Falsk matematik" publicerad på Sydsvenskans ledarsida den tjugonde april 2012, med att ge skribenten bakom notisen (Pär Ström eller ej) en stor, varm kram. Jag vill även ge den person på Sydsvenskan som beslutade att de skulle publicera notisen en kram. KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar