fredag 24 augusti 2012

Det va ett bra tag sen

Det var ju lite för längesedan jag bloggade för mitt eget och allas bästa. Min mamma tycker t.ex det är lite tråkigt o gå in på bloggen o mötas av rubriken "jobbar på café" i över en månad. Men jobbet tog mycket energi. All normal rutin försvann liksom när jag tog studenten o yada yada. Ska göra mitt bästa för o komma tillbaka nu!

Ja, sen sist har jag njutit av två veckor semester i en stuga med la familia, njutit av dom olympiska spelen och njutit av Malmöfestivalen. I måndags anordnade nätverket, dvs Malmö Feministiska Nätverk som jag inte heller "hunnit" engagera mig i under sommaren, en helkväll på Moriskan. Det var ett samtal om Malmö och hur vi ska överbygga ojämlikheterna i staden och det var en show av Guerilla Girls on Tour.

Guerilla Girls har funnits sedan 70-talet och startades främst för att uppmärksamma hur jävligt det är att vara en kvinnlig pjäsförfattare, till exempel är det väldigt sällan dina pjäser når Brodway. Med konceptet on tour reser olika medlemmar jorden runt och har en rolig show, dom kallar sig funny feminists, och berättar om konceptet. Medlemmarna är strikt anonyma, har gorillamask och tar sig alias eller namn på scenen från döda kvinnliga kulturutövare.

Dom fantastiska kvinner som kom hit till Malmö kallade sig Fanny Mendelsohn och Josephine Baker. Fick det stora nöjet att hänge lite med dom samt sälja deras planscher. Unnade mig även två stycken själv.
Mycket snygga.

Ikväll anordnar nätverket en Facewalk på festivalen. Den avgår från Hamngatan kl 21, jag kommer skrika i en megafon, kom dit! Kort sagt är facewalkens syfte att uppmärksamma diskriminering. 
Denna har jag gjort.

Hej då


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar