onsdag 10 oktober 2012

jag tycker matte är svårt, lol nej


Det blir ett till inlägg som handlar om vad jag lärt mig i skolan, kult. Nu har jag precis haft föreläsning om socialpsykologi med fil dr Una. Hon berättade om ett fenomen inom socialpsykologin som kallas stereotyphot. En stereotyp är som ni kanske vet en klichébild av hur en viss typ av grupp är, vad en person ska ha för personlighetsdrag och egenskaper om den tillhör gruppen man, kvinna, polis, lärare, svensk, feminist osv. I USA är det en vanlig uppfattning att kvinnor skulle vara sämre på matte än män. Una berättade att det till och med tillverkats en Barbiedocka som kunde säga 270 fraser om man tryckte henne på magen, en av dom fraserna var just "math class is tough!"

Den här dockan drogs sedan tillbaka efter högljudda protester (andas ut) men stereotypen lever kvar. Begreppet stereotyphot innebär att om kvinnor påminns om att dom är just kvinnor innan ett matteprov så kommer dom att prestera sämre än sin normalnivå. Det har t.o.m utförts studier på University of Harvard där de tjejer som är typ bäst på matte i hela världen studerar som visar på effekten av stereotyphot. Tjejerna utsattes för en subtil manipulation, som att de skulle kryssa i en ruta på provbladet man/kvinna eller att det satt typ en sån här "rolig skämtteckning" på väggen, innan ett matteprov.
Efter en sådan här subtil manipulation presterade tjejerna sämre än normalt på provet.

Varför är det så då? Teori är att när du möter ett stereotyphot (Du är kvinna ---> du är dålig på matte) sätter dina tankar igång. "Jag är kvinna, då är jag sämre på matte. Nej det är jag inte alls, det är ju bara en sterotyp, jag är skitbra på matte! Nu måste jag sluta tänka på vilket kön jag har. Sluta tänk på vilket kön jag har. Amen sluta tänk på det nu då" Nåt sånt kanske du tänker. Dessa tankebanor är i princip omöjliga att stoppa, du vet ju själv vad som händer när någon säger "Tänk inte på isbjörnar". Enligt teorin tar då dessa tankar upp för stor plats i ditt arbetsminne, det minne där du bearbetar inkommande information och löser problem, plats du skulle behövt för att kunna lösa uppgifterna på bästa sätt! 

Hur kan då effekten av stereotyphot motverkas? Min föreläsare Una har forskat just kring stereotyphot, i detta fall stereotypen att kvinnor är sämre än män på att förhandla. Hon undersökte 3 scenarion:
1. "Nu ska jag testa din förhandlingsförmåga" Kvinnorna blev pressade av steretophotet att dom skulle vara dåliga förhandlare och istället är omtänksamma och varma och begärde lägre lön än männen.
2. "Nu ska vi löneförhandla! Detta är inget jag kommer mäta utan mest på skoj, kör!" Då blev kvinnorna inte alls nervösa och det fanns inga könsskillnader mellan vilken lön en begärde.
3. "Nu ska vi löneförhandla och det påstås ju att kvinnor är sämre på att göra det än män" Då blev kvinnorna istället förbannade och tänkte att jävlar anamma jag ska allt visa dom och begärde högre lön än männen gjorde!

Så för att motverka stereotyphot kan en skapa en medvetenhet kring effekten av det!

Själv har jag aldrig hört att kvinnor skulle vara sämre på matte, har MVG i matte A, B, C, D och E :)
Puss

ps. Hej Malin! Gud vad glad jag blir, tack tack tack!!! ds.

3 kommentarer:

  1. Sara, Amanda, Sofia22 oktober 2013 kl. 13:32

    Hej!
    Vi jobbar med just det här i vårt gymnasiearbete, vet du hur vi kan komma i kontakt med fil dr. Una?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Så fett gymnasiearbete! Una Tellhed jobbar på psykologiska fakulteten vid Lunds universitet, ni kan säkert mejla henne!

      Radera
  2. Sara, Sofia, Amanda5 november 2013 kl. 10:34

    Tack så mycket!!

    SvaraRadera