tisdag 6 november 2012

Kvinnor i militären


I helgen var det ett samtal om anti-militarism på forumet, just då sprang jag väl runt o fixade med någonting så missade det tyvärr. Men det hade varit intressant att höra. Kom o tänka på detta idag nämligen när jag läste i sydsvenskan om en kvinna som gjort lumpen och numera jobbar inom försvarsmakten. 

Först handlade artikeln om att det var rätt fett att vara med i militären, sen att det var rätt jobbigt. Kvinnan tog upp att när hon gjorde lumpen blev alla killarna hennes bröder. En fördel med hennes blotta kvinnliga närvaro var att jargongen blev lite lugnare och inte så äckligt hätsk och grabbig. Sen berättade hon att i Afghanistan hade de tyska soldaterna inte respekterat hennes yrkesstatus, tyckte det var väldigt märkligt med en tjejmilitär och ville inte dela logement. "fördelar" och "nackdelar" så att säga.

I en mindre artikel vid sidan om uttalade sig Pelle Billing om att lumpen var en förskräcklig diskriminering mot män eftersom många blev skadade. GUBBEN kanske för ett tag sen men nu är värnplikten borta och det är frivilligt för den som så önskar att sätta på sig ett par baggy byxor, bädda sängen så att lakanet blir sträckt och testa att skjuta lite med diverse vapen under ett (är det ett år?) års tid. Under tiden grabbarna gjorde lumpen så var väl tjejerna hemma och blev sexuellt trakasserade/ jobbade inom vården och fick ryggskott. Så det där med jobbiga skador jämnade nog ut sig i slutändan. Det nämns även att lumpen är ett bra tillfälle att skaffa sig ett nätverk typ brödraskapets högborg tillsammans med styrelserummen och idrottsplanerna.

Sen uttalar sig militärkvinnan som följer huruvida det borde vara en mer jämn könsfördelning i försvaret:
”max trettio procent kvinnor kan jag tänka mig. Hälften-hälften skulle bli för mycket gnabb och tjabb. Generellt ska kvinnor vända och vrida på allt. Killar är mer raka, nu gör vi detta, nu kör vi.”

VA!? Ok nu är jag så arg så måste skriva en liten lista för att strukturera upp detta

1. Om det blir mycket ”käbbel” med kvinnor närvarande, vad FAN blir det då med majoriteten män? Snacket i fikarummet fylls av bögskämt, sexism osv.

2. Om kvinnor har en tendens att ”vända och vrida” mer på saker (vilket då skulle leda till att saker o ting inte blir gjorda i tid) hur kommer det sig att de samhällsbärande yrkena sjuksköterska, förskollärare osv fungerar såpass bra? Och vrider och vänder inte män på saker typ alla hyllade manliga författare, konstnärer och professorer som kan sitta och grubbla hela dagarna till bakgrundsljudet av en kollektiv hyllningskör.


3. Finns det nåt bättre tillfälle att "vända och vrida" på saker än i frågor som hmm jag vet inte "ska vi attackera dom här människorna som jobbar för ett annat land än vi"

4. Att det skulle bli så mycket mer gnabb och tjabb? Här har jag mycket att säga. Denna meningen har så många dimensioner av internaliserat kvinnohat och manstillvändhet. Hur kan en ens föredra att umgås med män framför att umgås med tjejer? Jag gråter när tjejer bespottar sig själva så mycket. Jag gråter när kvinnor tycker att ja det är väl okej att jag och kanske några till av samma kön jobbar på min arbetsplats, men blir vi för många av oss blir det säkert skitjobbigt. Att dom inte fattar att dom förstör för sig själva? Bristen på systerskap är något av det värsta som finns.


Nu kommer min privata åsikt i den här frågan: Kvinnor är väl lika olika som män sinsemellan på en ren "individnivå" men när vi pratar om grupper och de strukturer som bildas inom grupper föredrar jag en med bara kvinnor jämfört med en med bara män, eller blandat med män överhuvudtaget, any day of the fucking week. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar